Oktober 2023

Vliegtuiglawaai toegenomen boven de regio?

Aan het einde van de zomer van 2023 werd Groen &Heem benaderd door verschillende mensen die overlast ondervonden van toenemend vliegtuiglawaai.

Groen en Heem is van mening dat de oplossing van de  overlast van Eindhoven Airport in een regionale zo niet landelijke dialoog ligt. Daarom is Groen en Heem aangesloten en ondersteunen wij de BVM2 (zie hieronder voor meer informatie). Zelf kunnen we weinig tegen het lawaai doen.

Hieronder enkele websites van organisaties die zich inzetten tegen de lawaaioverlast van Eindhoven Airport.:

www.bvm2.nl is de website van Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2). Dit is een club die onder andere wil dat de adviezen van van Geel uit 2019 uitgevoerd worden. Deze club heeft graag dat mensen zich opgeven als supporter (gratis) omdat ze met veel namen mogelijk meer druk kunnen zetten op de verantwoordelijke bestuurders.

www.b-o-w.nl is de website van Belangenvereniging Omwonenden Welschap.  Dat is een vereniging voor behoud en verbetering van leef- en woonklimaat voor omwonenden van de Luchthaven Eindhoven. Op deze website kunt u klachten melden. En u kunt lid worden.

www.samenopdehoogte.nl is de website van de luchthaven. Er is allerlei informatie te vinden en u kunt daar ook overlast melden. Het is van groot belang dat omwonenden individueel overlast blijven melden!

Maar waarom ervaren bewoners van met name Valkenswaard en Waalre meer herrie?

Als u op onderstaande links drukt kunt u lezen dat sinds mei de afvliegroutes bij westenwind gewijzigd zijn nav klachten van bewoners van Steensel en Eersel. En de zomer van 2023 was er eentje met veel westenwind, wat een verklaring zou kunnen zijn.

BOW: https://www.b-o-w.nl/varia/varia-documenten/varia-doc-2023/pilot-routeoptimalisatie-eersel-steensel

Op hun nieuwspagina kunt u zien wat Eindhovens Dagblad op 4 en 5 oktober hierover schreef: https://www.b-o-w.nl/nieuws

Het komt er op neer dat nu bewoners uit Waalre en Valkenswaard meer overlast melden. Op de website van BVM2 staat iets meer uitleg (https://bvm2.nl/pilot-routeoptimalisatie-eersel-steensel-en-effecten-in-aalst-waalre/) , maar toch meent men aan de hand van de over elkaar gelegde radarbeelden te kunnen aantonen dat er niet meer overlast kan zijn, omdat er niet veel veranderd is.

De wijziging van de afvliegroutes bij westenwind is een pilot. Na enige tijd zal er dus gekeken worden of de wijziging zin gehad heeft. Dus als u werkelijk meer overlast ervaart meldt dat dan ook. Dat kan op www.samenopdehoogte.nl.