Nieuwe poging voor toekomstbestendig Eurocircuit: ‘Meer rondjes crossen, minder kamperen’
Bovenstaande kop stond in het Eindhovens Dagblad op 8 oktober 2024. Geschreven door San van Suchtelen 08-10-24. Je vindt de tekst van het artikel hieronder.
VALKENSWAARD – Neemt Valkenswaard de komende weken dan eindelijk een besluit over het bestemmingsplan Eurocircuit? Afgezet tegen het plan dat wethouder Geldens in juni de kop kostte, is het plan minimaal aangepast. De eerste reacties erop zijn verdeeld.
Meer crossrondjes per evenement en minder kampeermogelijkheden. Dat is kort gezegd de oogst van poging twee om tot een nieuw bestemmingsplan voor het Valkenswaardse Eurocircuit te komen. Na jaren voorwerk, strandde poging 1 eind juni met het wegsturen van wethouder Theo Geldens. Hij zou met name één vereniging te grote beperkingen hebben opgelegd.
De mogelijkheden om die vereniging tegemoet te komen, waren beperkt, zo blikt Geldens interim-opvolger Rens Pijnenburg terug op het vervolg. ,,We moesten manoeuvreren binnen de geldende stikstofruimte en gemaakte afspraken met de omgeving. Bovendien hadden we haast.” Omdat Valkenswaard het bestemmingsplan niet op tijd vaststelde, betaalt de gemeente dagelijks een boete die inmiddels is opgelopen tot 15.000 euro.
Stikstoflast hetzelfde
Hoewel het aangepaste plan meer crossrondjes per evenement op het Eurocircuit toestaat, blijft de stikstoflast volgens Pijnenburg hetzelfde. ,,Die rondjes worden gecompenseerd doordat de ruimte om op en rond het circuit te kamperen, juist beperkt is.”
In een eerste reactie op de uitkomst reageren de beide gemotoriseerde verenigingen tevreden. ,,We wilden meer trainen en dat mag met dit plan”, zegt Hans Verbugt, voorzitter van de Nederlandse Rallycrossvereniging (NRV). ,,We hoopten ook meer weekenden te mogen racen, maar dat moeten we met aparte vergunningen zien te regelen.”
Dit is een basis waar de verenigingen mee vooruit kunnen
Fred Emmerik, raadslid Samen voor Valkenswaard
Raadslid Fred Emmerik, een van de politieke initiatiefnemers achter de aanpassing, is ook tevreden. ,,Dit is een basis waar de verenigingen mee vooruit kunnen. Van hieruit kunnen we de komende jaren toewerken naar een meer toekomstgericht bestemmingsplan.”
Ronduit ontevreden is natuurvereniging Groen en Heem. ,,Er mag fors meer gecrost worden en dat is sowieso slecht nieuws voor de omgeving en de natuur”, zegt een woordvoerder van de vereniging. ,,Zeer kwalijk is bovendien dat deze aanpassingen niet met de omgeving zijn afgestemd.”
,,Daar komt nog eens bij dat niet duidelijk is waar de gemeente nou precies de ruimte voor die extra crossuren heeft gevonden. Dat los je niet met alleen een kampeerbeperking op. Waarschijnlijk zijn er oude landbouwpercelen ingezet, die voorheen bemest werden en nu als parkeerterrein meetellen. Het is maar zeer de vraag of de rechter dat toestaat. Wij zien kortom genoeg aanleiding om dit plan bij de Raad van State aan te vechten.”
Meer crossrondjes zijn sowieso slecht nieuws voor de omgeving en de natuur
Natuurvereniging Groen en Heem
Oud-wethouder Theo Geldens is niet verrast door de beperkte verandering aan het plan waarop hij zelf ‘sneuvelde’. ,,Ik ben altijd voorstander van een second opinion. Heb die op de avond van mijn ontslag ook aangeboden. Vind het nog steeds onverteerbaar dat mij die kans niet is gegund.”
De komende weken praat de gemeenteraad verder over het bereikte resultaat. Naar verwachting volgt begin november een besluit.
Tot zover het artikel uit het Eindhovens Dagblad van 8 oktober.
Groen en Heem voegt hier nog het volgende commentaar aan toe:
Door de gemeente wordt de aanpassing t.o.v het eerdere plan een “beperkte verruiming” en “verschuiving” genoemd.
De toename aan het aantal te rijden ronden door de rallycross betekent dat het aantal te racen ronden jaarlijks echter met 50% omhoog gaat van zo’n 84.000 naar 125.000. Dit komt neer op ca 110.000 km per jaar extra crossen en racen.
De toename aan crossuren levert een enorme hoeveelheid extra stikstofneerslag op voor de omliggende Natura 2000-gebieden, waaronder de zeer kwetsbare Malpie.
De verschuiving en compensatie van de stikstofneerslag door beperking van de kampeermogelijkheden is een volstrekt raadsel en lijkt voor de bühne.
Het gebruik van de term “beperkte verruiming” lijkt dan ook op bewuste “framing” om de publieke opinie te sturen.
We zijn uiterst kritisch wat het aangepaste plan betreft. Het biedt nog vele mogelijkheden voor allerlei andere activiteiten, die nadelig zijn voor omwonenden en natuur. Ook hebben we grote twijfel bij de handhaafbaarheid van de activiteiten.
Bovendien is over het zogenaamd vernieuwde plan alleen overlegd met de crossverenigingen. De verruimingen zijn tot stand gekomen achter de rug van andere belanghebbenden om, terwijl de gemeente de mond vol heeft van burgerparticipatie.
Kortom, Groen en Heem is niet tevreden met het plan.
Op 7 november 2024 heeft een grote meerderheid van de gemeenteraad van Valkenswaard het bestemmingsplan Eurocircuit aangenomen.